تاریخچه مختصری در مورد صنعت بسته بندی
نویسنده : مدیر سایت    
شنبه 2 دی 1396
    
تعداد بازدید: 7945
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج : 1396/10/2

تاریخچه صنعت بسته بندی و تعریف بسته بندی و بازار آب بسته بندی 

تاریخچه کوتاه در مورد بسته بندی

انسانها از شروع زندگی نیازمند ظروفی بوده اند که غذای خود را درآن نگهداری کنند . که خیلی پیشتر از امکاناتی که طبیعت در اختیار آنها میگذاشت برای نگهداری مواد غذایی خود استفاده میکردند .

کاربرد علوم جدید به تدریج جهان را با تنوع بیشتری از کالاهای گوناگون مواجه کرد . تا زمانی که کالا ها دارای تنوع محدود بودند برای سالم رساندن کالا به دست مصرف کننده یک پوشش نیاز بود اما با پیشرفنت صنعتی و افزایش تنوع و فروش کالا در بازارهای دور و نزدیک بسته بندی مناسب اهمیت دار تر شد که این بسته بندی باید دو ویژگی را تامین کند . از تاثیر عوامل خارجی بر کالا جلوگیری کند و همچنین شرایطی برای ارتباط کالا با محیط خارج ایجاد نماید .بنابراین رشد صنعت ، رشد جمعیت ، مراکز خرید و سوپر مارکت های بزرگ باعث ایجاد رقابت بسته بندی که در واقع پوششی است برای نگهداری محصول شد . طوری که بسته بندی به یکی از عوامل فروش مبدل گشت .

بنابراین  هیچ چیز به اندازه طراحی یک بسته بندی نمیتواند حساس و مهم باشد . در طراحی بسته بندی مسائل گسترده ای  از جمله روانشناسی اجتماعی بازار مصرف کننده کالا ، آسانی و سهولت  مصرف و ... باید در نظر گرفته شود تا طرح بسته بندی به نتیجه موثر برسد .

تعریف بسته بندی :

عملیات مورد استفاده در آماده سازی کالا برای حمل و نگهداری و یا تحویل به مشتری  یا سیستمی که زمان تحویل کالا را جهت انتقال ، توزیع و فروش کاهش میدهد .

و مفهوم تضمین کننده برای تحویل مطمئن کالا به آخرین مصرف کننده در شرایط مطلوب و با حداقل هزینه و

ویک عمل فنی – اقتصادی که هزینه تحویل کالا را به حداقل میرساند و از طرف دیگر فروش را .

با توجه به لزوم بسته بندی جهت جلوگیری از آلودگی محصول در زمان توزیع و فروش و نگهداری – حمل و نقل آسان ، حفظ کیفیت مطلوب نیاز به این صنعت و پیشرفت آن احساس میشود .برای بسته بندی محصولات از مواد مختلفی نظیر : قوطی های فلزی ، مواد پلاستیکی پت و ...، مواد مقوایی و فویل ها استفاده می شود .

مهم ترین هدفی که در بسته بندی محصولات غذایی در نظر است افزایش طول عمر نگهداری میباشد .

درواقع هم خوانی بین ویژگی های ماده بسته بندی و محصول باید فراهم گردد. اما هدف های دیگر بهبود حمل و نقل ، انبار داری و عرضه محصول می باشد .

در واقع شاید بسته بندی یک هزینه اضافی را تحمیل تولید کننده نماید  اما بدون استفاده از بسته بندی کل هزینه های تولید  به هدر میرود .در بسته بندی باید به  شیوه زندگی و میزان مصرف محصولات در جامعه توجه کرد .

بسته بندی از نقطه نظر جذاب نمودن ظاهر و جلب نظر مشتری و بازار پسندی مورد اهمیت است . میزان سرمایه در نظر گرفته شده برای بسته بندی باید با محتویات درون بسته  هماهنگ باشد .

در بسته بندی آب معدنی کاهش حجم ضایعات در این محصول مورد توجه قرار گرفته است که بسته بندی در بطریهای pet  ( پلی اتیلن ترفتالات ) رایج گردید . طراحی مناسب در مورد بسته بندی در جهت کاهش کمی زباله جایگاه ویژه ای پیدا میکند . که توجه متخصصین در این امر الزامی به نظر میرسد . صنایع و کارخانه ها ضمن استفاده از فناوری جدیدتر ، موادی را مورد استفاده قرار میدهند که محصولات حاصل از آنها عمر طولانی تری

داشته و مجددا قابل بازیافت باشد و بتوان آن را مرمت بازسازی و تعمیر کرد .

بازار بسته بندی آب 

بازارهای مصرف  آب بسته بندی از نظر حمل و نقل  دو دسته اند جنوبی و شمالی

بیشتر کارخانجات آب معدنی و بسته بندی آب در دامنه رشته زاگرس و البرز مستقر می باشند .

بیش از 130 شرکت  تولید آب بسته بندی در مقیاس های مختلف مشغول کارند .

بیشترین مقدار آب بسته بندی در نیمه اول  سال تولید و به فروش میرسد .

در سال گذشته بیش از 1500000 دلار آب بسته بندی به کشورهای عراق ، افغانستان ، ترکمنستان صادر شده است

کل تولید سالانه آب بسته بندی یک میلیاردو سیصد تا چهارصد میلیون در لیتر است .

سرانه مصرف آب بسته بندی در کشور 15 تا 20 لیتر است و این در حالی است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی خیلی بیشتر گزارش شده است  .

 

 

 

 

از   2   رای
3.5

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.